Veranderingen van het landschap en de infrastructuur in de kampperiode

Kaart uit 1930 voor de kampperiode

Zoals op de kaart te zien is, was er  ten oosten van de spoorlijn en de Leidijk een onontgonnen gebied, bijna tot aan Balkbrug met heidevelden, wat plassen, hier en daar een zandweg en een enkel boerderijtje. Door de crisistijd waren er veel werklozen met name in het westen van het land. Om voor deze mensen een zinvolle dagbesteding te creĆ«ren, werden er werkverschaffingsprojecten geregeld om alles in goede banen te leiden in het hele land. Voornamelijk in het noorden, oosten en zuiden van het land. Om dagelijks heen en weer reizen te ver was, werden de arbeiders in kampen ondergebracht. Ter oriĆ«ntatie is met een rode stippellijn de snelweg A28 aangegeven en met een groene stippellijn de omtrek van het staatsbos.

Kaart uit 1950 na de kampperiode

De periode van het kamp was van 1930 tot ca 1948 en met name de tijd voor de oorlog heeft een enorme impact gehad op het landschap. Er werden verharde wegen aangelegd: de autoweg (later A28), de Mr J.B. Kanlaan, Dekkersweg, J.J. Gorterlaan, Domineesakker, Schapendijk en de Vijverweg. Er kwamen boerderijen, deels gebouwd door de overheid, met een pachter die ook werklozen aan werk kon helpen. De gronden werden verkaveld en het Staatsbos werd aangeplant. Ook werden sloten gegraven voor de afwatering en een vijver als compensatie voor de door ontginning verloren gegane natuurwaarden. Deze kon ook dienen voor recreatie. De kampen in de gemeente zijn met letters aangegeven:

A= Kamp Het Wijde Gat, B=Kamp Beugelen, C= Kamp Conrad, D hier was korte tijd een NAD kamp

Kaart uit 2020

Na 1950 werden er overal in het buitengebied van Staphorst nieuwe boerderijen en woningen gebouwd en werd de bebouwing langs “de streek” (Gemeenteweg en Oude Rijksweg) veel dichter. Bedrijven werden naar het buitengebied verplaatst en de open plekken opgevuld met woningen. Staphorst groeide en er ontstond een woonkern die steeds verder uitdijde. Ook de industrialisatie kwam op gang. Langs de spoorlijn en de snelweg A 28 ontstonden industrieterreinen zodat er werkgelegenheid kwam voor de vrijkomende plaatsen in de landbouw en veeteelt. De kaart laat duidelijk zien dat de wegenstructuur en het bos zijn gebleven, maar de invulling heel anders is met grote bedrijven.

Veranderingen in het landschap 

Werkzaamheden